Chokolade og rosiner – UHM….

Men ikke for hunde!

Hunde er jo i rigtig mange hjem en del af familien. Som familiemedlem får de også tit del i familiens glæder, når der hygges. Det kan være lidt ost ved morgenbordet, lidt frikadelle til aften, og lidt frugt eller chokolade til kaffetid. Det kan vel ikke skade… Men JO, det kan det.

Chokoladeforgiftning:

Der er et stof i chokoladen, der hedder theobromin. Det er dette stof, der er giftigt. Jo mørkere chokoladen er, jo mere theobromin er der i – og jo farligere er det for hunden.

Chokoladen optages i løbet af to timer, og graden af symptomer afhænger af mængden og arten af chokolade, hunden har spist. Symptomerne viser sig i løbet af 12 timer eller mindre, og kan være forskellige fra hund til hund. Det drejer sig om symptomer fra maven og symptomer fra nervesystemt og kredsløbet: Opkastning, mavesmerter, savlen, tørst, rastløshed, hyperaktivitet, hjertebanken, svimmelhed. I helt alvorlige tilfælde ses diarré, blåfarvning af slimhinder, feber og kramper. Det er sjældent dødeligt, men kan være det.

Det er særlig alvorligt for hunde, der i forvejen lider af epilepsi eller kredsløbsproblemer.

Chokolade3 (1)

Rosin- og vindrueforgiftning:

Der er nogle hunde, der absolut ikke kan tåle rosiner og vindruer. Og andre tåler det fint. Desværre kan man ikke vide, hvilke hunde, der vil blive syge, og hvilke, der ikke bliver syge. Man mener det er en svampespore i frugten, der giver sygdom. Det er nyrerne, der ødelægges, så hunden får nyresvigt.

Symptomerne begynder allerede få timer efter den har spist rosinerne/druerne. Det er opkastninger, diarre, mavesmerter, tørst, øget tisse-trang, rystelser og kramper. Der er forskellige grader af sygdom, alt efter hvor meget hunden har indtaget, men nyresvigt kan være håbløst at rette op på og kan således være dødeligt.

For en hund på 25 kg vil 70 g rosiner eller ½kg druer kunne give nyresvigt. For en mindre hund kan blot 7 rosiner give symptomer.

Behandling:

Hvis man opdager, at hunden har spist chokolade eller rosiner/druer skal man hurtigst muligt til dyrlæge. Den kan så få et brækmiddel, eller man kan give fx aktivt kul eller lignende, der opsuger giftstoffer, for at hindre yderligere optagelse i tarmen. Dyrlægen kan også støtte hunden ved at lægge drop m væske og give midler, der hjælper på maven. Der findes ingen modgift.

Dyrlægehuset Kolding
Galgebjergvej 44
6000 Kolding
Tlf: 75 54 17 12