Hugormebid

Hugorme kan træffes fra midt i marts til starten af november. Et hugormebid kommer ofte på snuden eller i en pote. Man kan se 2 punktformige sår der er 1-1½ cm fra hinanden.
Muligvis er katte mere forsigtige – det er i hvert fald typisk hunde vi ser med hugormebid.

Graden af symptomer afhænger af hundens størrelse og af mængden af gift, der er overført med biddet.
Jo mindre hund og jo mere gift – jo mere medtaget er hunden.

Hvis uheldet er ude, bør hunden bringes til dyrlæge hurtigst muligt. Så vil hundens tilstand blive vurderet og behandling mod smerterne etc. sat i gang.
Tidligere metoder som at skære i sårene og suge i sårene benyttes ikke mere, da det ikke er gavnligt.Bidsteddet vil gøre ondt, og meget hurtigt hæver det.  Smerten og hævelsen vil være der i op til 5 døgn. Nogle hunde bliver påvirkede alment, så hunden virker sløj. En sjælden følge er at hunden går i shock. Nogle kan i en periode efter biddet være mindre udholdende, og have nedsat præstationsevne i flere måneder.

Til mennesker findes modgift – det gør der ikke til hunde.
Behandlingen består i at hunden får smertestillende medicin samt medicin mod allergisk reaktion. Derudover giver man oftest også en indsprøjtning med penicillin, da der kan komme en ubehagelig infektion i sårene. I visse situationer gives endvidere væskebehandling i form af drop. Da giften har virkning på blodet, således at det størkner dårligt, er det kun visse slags smertestillende medikamenter man må give hunden. Dette betyder også at det er vigtigt at fortælle dyrlægen, om hunden får nogen form for medicin i det daglige.
Lever og nyrer kan blive påvirket, så hvis hunden bliver meget syg af biddet, kan det blive aktuelt at tage blodprøver.

Det siges at være en fordel at hunden holder sig i ro efter et bid så giften føres så lidt rundt i kroppen som muligt.  Derfor bør hunden om muligt bæres efter et bid i en pote.

Dyrlægehuset Kolding
Galgebjergvej 44
6000 Kolding
Tlf: 75 54 17 12