Narkose, hund

Bedøvelse af hund

Hundens forberedelse til narkose starter i hjemmet.

Det er vigtigt, at mavesækken er tom, når hunden skal bedøves, da visse bedøvelsesmidler kan udløse opkastninger. Da hundens synkerefleks er hæmmet i forbindelse med narkosen, er der en risiko for at hunden kan komme til at fejlsynke opkastet, så det kommer ned i lungerne, og dér være årsag til lungebetændelse.

Hunden skal fastes fra ca. midnat, aftenen før den skal bedøves.

Man fjerner madskålen inden man går i seng, og tager vandskålen væk om morgenen.

Hvalpe under 5 måneder skal også faste. Her er det blot vigtigt at de får et måltid lige før midnat.

Hunden  bør luftes grundigt inden den afleveres på klinikken. Hermed undgås at den føler ubehag, fordi den skal af med afføringen i forbindelse med opvågningen.

På klinikken:

Dyrlægen undersøger hunden og lytter på hjerte og lunger for at sikre sig, at der ikke er tegn på hjerte- eller lungesygdom.

Vi anbefaler at der tages en blodprøve før narkosen. På denne blodprøve kigges efter tegn på sygdom. Blodprøven er et såkaldt øjebliksbillede, der giver et ”her-og-nu” overblik over hundens helbredstilstand.

Prøven testes for blodprocent, sukker, proteinmængden, leversygdom og nyresygdom.

Hvis der er parametre, der ikke ligger indenfor normalværdierne, drøftes en eventuel videre testning med ejeren.

Alle hunde over 7 år får automatisk undersøgt en blodprøve, men vi anbefaler at også hunde under 7 år får taget blodprøven.

Narkosen:

Før narkosen får hunden en forbedøvelse med beroligende og smertestillende medicin, samt medicin der hæmmer udskillelsen af spyt og slim i luftvejene, og som stimulerer kredsløbet.

Forbedøvelsen giver hunden en rolig indsovnings- og opvågningsperiode, og den sikrer frie luftveje og et stabilt kredsløb. Når hunden er forbedøvet, vil der efterfølgende kunne bruges mindre narkosemiddel, for at helbedøve hunden.

Når forbedøvelsen virker, og hunden er afslappet, lægges et venekateter i en blodåre i forbenet. Herigennem gives en indsprøjtning med et hurtigtvirkende bedøvelsesmiddel (Propofol).

Herefter lægges en gummislange (tubus) ned i luftrøret, og slangen kobles på narkoseapparatet, og hunden får herfra en blanding af ilt og narkosemiddel (Isoflurane).

Hunden trækker selv vejret under narkosen. Hjertefunktionen, vejrtrækning, CO2-indhold og blodets iltmætning kontrolleres under hele narkosen med en overvågningsenhed, der er koblet til hunden.

Herudover er hunden selvfølgelig under personlig overvågning under hele forløbet, bla. holdes øje med temperaturen, så hunden ikke bliver afkølet under narkosen.

Ved alle indgreb, der ikke er helt kortvarige, får hunden drop med væske gennem venekateteret.

Når indgrebet/ undersøgelsen/ røntgenfoto- graferingen er overstået, slukkes for tildeling af narkose, og hunden trækker nu vejret med rent ilt, indtil den viser tegn på opvågning. Tubus fjernes, når der er synkereflekser, og hunden lægges i sit bur, hvor den har det varmt og komfortabelt under opvågningen. Hunden er under opsyn indtil hjemsendelsen.

Efter narkose:

Hunden er vågen og kan gå ved hjemsendelsen. Når den kommer hjem i sine egne omgivelser, vil den trænge til ro, varme og en ekstra lur.

Yderligere instrukser omkring perioden efter narkosen, gives ved hjemsendelsen, og varierer alt efter hvad hunden har fået foretaget.

Dyrlægehuset Kolding
Galgebjergvej 44
6000 Kolding
Tlf: 75 54 17 12