Seniorkatten

Kat1Alderdom er ikke en sygdom, men en kompleks biologisk proces.
Hvornår man vil se tegn på alderdom kan variere, men man vil typisk snakke om at katten er senior, fra den er omkring de 7 år.

For at sikre din senior kat har den bedst mulige livskvalitet, er det vigtigt at kende og reducere faktorer, der kan betydning for din kats sundhed, fx fedme eller tandsygdomme.

Det er derfor vigtigt med regelmæssige sundhedstjek hos dyrlægen, så evt. sygdomme kan opdages og behandles i tide.

Forandringer som typisk ses med alderen kan være:

• Sværere ved at holde normal vægt
  • Muskler mister styrke og fleksibilitet
  • Slidgigt i et eller flere led
  • Forhøjet stofskifte
  • Dårlige tænder og andre mundhuleproblemer
  • Syn, hørelse og smags-sansen mindskes
  • Nedsat immunsystem og dermed øget risiko for infektioner
  • Vitale organer, f.eks. nyrerne, mister deres effektivitet
  • Ændringer i søvncyklus, sover mere, mindre aktiv
  • Mindre effektiv soignering som kan medføre knuder i pelsen samt hudbetændelse
  • Tykkere, ”forvoksede” negle
  • Nedsat følsomhed for tørst og dermed nemmere dehydrering

Kat2Flere af ovennævnte ændringer kan medføre nedsat livskvalitet for katten, hvis ikke der tages hånd om problemerne.
Hos ældre katte kan man ofte se ændringer i adfærden, disse kan dog ikke automatisk tilskrives alderdom da flere sygdomme også kan være årsag til adfærdsændringer.

Symptomer på sygdom

Hvis du observerer nogle af følgende symptomer hos din kat, er det vigtigt, at du kontakter din dyrlæge:

• ændret appetit og/eller vægttab
  • øget tørst og urinering
  • alle adfærdsændringer ”katten gør noget den ikke plejer at gøre eller gør ikke det, den plejer at gøre”
  • knuder
  • udflåd, blod i urinen eller besværet urinering
  • sløvhed
  • ændringer i tarmfunktion (diarre, blod, forstoppelse)

Kat3Hvad kan jeg gøre for min ældre kat
Når din kat når senioralderen, vil vi anbefale at den får mindst et årligt sundhedseftersyn.
Dyrlægehuset Kolding tilbyder også en seniorprofil (blodprøve), her tjekkes bl.a. for blodprocent, lever- og nyrefunktion, sukkersyge og forhøjet stofskifte

Har katten fået konstateret slidgigt er det være en god ide at tage hensyn til katten, ved f.eks. at placere kattebakke og madskål så de er let tilgængelige. Kattebakken bør være stor og have en lav kant så den er nemmere at komme i.

Katten skal have adgang til et varmt og roligt sted at sove, hvor den ikke forstyrres.
Selve symptomerne på slidgigten skal selvfølgelig også behandles.

Motion er stadig af stor betydning, da det bl.a. hjælper på musklerne og blodcirkulation. Hold øje med tegn på åndedrætsbesvær eller hurtig træthed ved træning og leg, undgå overdreven træning. Katte foretrækker korte lege sekvenser frem for lange. Husk - mental træning er lige så vigtigt som fysisk træning.