Mundhulebetændelse hos kat

Mundhulebetændelse eller stomatitis er dagligdags betegnelsen  for et syndrom hos kat, som har mange forskellige navne. Flere forskellige……..

Det er en lidelse, som opstår hos den yngre kat, og lidelsen er meget generende og smertefuld for katten. Der ses en kraftig betændelsesreaktion i tandkødet og mundens slimhinde. Oftest er det værst bagest i mundhulen. Vævet er rødt, kan somme tider virke helt råt at se på. Det er forskelligt, hvad katten udviser af symptomer – de kan evt. savle, lugte fra munden, fortrække blød kost, være mere stille, men overraskende ofte udviser kattene meget få tegn på gener, selvom de har mange smerter.

Man ved ikke nok om årsagen til stomatitis hos kat. Man ved at Felin Calicivirus spiller en rolle, men ikke hvilken, og man ved at det en hyperreaktion fra kattens immunforsvar på tilstedeværelsen af plaque (bakteriebelægningerne på tænderne). Det virker som om nogle katteracer har en større tendens til at få denne lidelse, bl.a. maine coon katte.

Lidelsen er meget frustrerende både for kat, katteejer og dyrlæge, idet lidelsen er forbundet med mange smerter for katten, og der findes ikke nogen 100 % effektiv behandling. Man kan gå gennem lange (og ofte dyre) behandlingsforløb uden et tilfredsstillende resultat.

Da lidelsen optræder noget forskelligt fra kat til kat, vil hvert enkelt behandlingsforløb blive tilpasset den enkelte situation. Centralt er dog en grundig indledende undersøgelse med udelukkelse af andre lidelser, samt en ihærdig indsats i forhold til mundhulehygiejne. Man vil forsøge at lære katten at få børstet tænder og evt. supplere dette med anden form for mundhygiejne. Dette kan suppleres med forskellige former for medicinsk behandling – dog desværre oftest med skuffende resultat.

Da lidelsen er en reaktion mod tandbelægningerne (plaque), anvendes ofte en noget drastisk behandlingsform, hos de patienter der ikke heler op efter de indledende behandlingsforsøg. Den består i at fjerne kattens tænder. En del katte heler op når man fjerner samtlige kindtænder, men lader dem bevare deres hjørnetænder. Det er uden tvivl den mest effektive behandling til de værst ramte katte, idet ca. 85 % af kattene heler op og bliver medicinfri. Det kan som sagt virke som et meget drastisk indgreb, men da lidelsen er meget smertefuld for katten, kan det være en rigtig god løsning.

Dyrlægehuset Kolding
Galgebjergvej 44
6000 Kolding
Tlf: 75 54 17 12