Pressemeddelelse -Nu skal kæledyrenes smil tjekkes

Hvor stort et smil har dit kæledyr? Dyrlægehuset Kolding har indført en smiley-ordning for at sætte fokus på sundhed og hygiejne i tænder og mund hos de firbenede.

Hver eneste dag. Så ofte oplever dyrlægerne på Dyrlægehuset i Kolding, at patienterne har problemer med tandtøjet. Og lige så ofte erfarer de, at de fleste ejere ikke er bevidste om, hvor effektivt en tur med tandbørsten kan forebygge problemer:

”Mange tror desværre, at det unødvendigt at børste tænder på sin hund eller kat. Men to af de mest almindelige sygdomme hos hunde er faktisk tandkødsbetændelse og paradentose,” fortæller dyrlæge Lizette Sloth, der har videreuddannet sig inden for tænder i både ind- og udland.

Tandkødsbetændelse kommer af for mange bakteriebelægninger (plak) og tandsten i kanten af tandkødet. Typisk på grund af manglende tandbørstning, som hos os mennesker. Plak og tandsten kan fjernes ved tandrens hos dyrlægen og forebygges med tandbørsten. Hvis tandkødsbetændelsen ikke fjernes, spreder den sig ned i vævet og ødelægger tandkødslommer, tandrod og rodhinder. Det kaldes paradentose.

”Paradentose medfører med tiden, at tænderne falder ud, fordi tandkødet rådner omkring roden og ikke kan holde fast. Men det er sådan set ikke det værste. Når du har en kronisk infektion i mundhulen, er der åben bane for, at bakterierne kan sprede sig til andre steder i kroppen via blodet – blandt andet hjerte og nyrer. Og det kan få fatale følger,” forklarer Lizette Sloth.

Sure og glade dyr

For at formidle dyrenes status bedst muligt har klinikken valgt at introducere en Tand-Profil, der udfyldes i forbindelse med et tandtjek:

”Hvis dyret har sunde og raske tænder, får renset tænder årligt og børstet tænder dagligt, tilhører den eliten. Og dét er den kategori, som vi håber, at vi kan få alle dyrene placeret i med tiden,” siger Lizette Sloth.

Dyrlægehuset Kolding er ISO-certificeret og har et hospitalsafsnit med tandklinik, som du kender fra din egen tandlæge. De gennemfører alt fra simple tandrensninger og plomberinger til rodbehandlinger, komplekse operationer og tandregulering med bøjle.

Faktaboks: Om dyrlæge Lizette Sloth

• En af Danmarks førende dyrlæger i veterinær odontologi. Har bl.a. taget en 3-årig europæisk efteruddannelse i tandbehandling af hund og kat.
  • Underviser danske dyrlæger i tandbehandling.
  • Medlem af den europæiske forening for tanddyrlæger.
  • Bestyrelsesmedlem i Dansk Veterinær Dental Selskab.
  • Bestyrelsesmedlem i Sektionen ved Hund, Kat og Smådyr under Den Danske Dyrlægeforening

Dyrlægehuset Kolding
Galgebjergvej 44
6000 Kolding