Tandresorptioner

Tand- og mundhulesygdomme ses meget hyppigt hos katte. Man ser parodontose, som hos hund, men katten har også sine ”egne” sygdomme i mundhulen. Som katteejer bør man være opmærksom på evt. tegn på mundhuleproblemer hos katten.

Det kan være ændret spisemønster, katten foretrækker blød kost, har mindre appetit eller spiser langsommere. Katte med mundhuleproblemer kan også savle, lugte ud af munden og tabe sig. Det er dog langt fra altid at katten viser nogen tegn, selvom den har smerter i munden. Ved det årlige sundhedscheck bliver kattens tænder og mundhule undersøgt.

Huller i tænderne ses meget hyppigt hos kat. De huller kattene får i deres tænder, er ikke caries som hos os, men noget man benævner ”tandresorptioner” – førhen også kaldet neck lesions eller FORL (feline odontoclastic resorptive lesions). Cirka halvdelen af alle katte lider af tandresorptioner.

Det er kattens egne celler, der angriber dens tænder. Læsionen starter i tandens rod og med tiden forstørres læsionen, så også tandens krone undermineres. I en del tilfælde ender det med at kronen knækker af. Langt de fleste tænder med tandresorptioner er smertefulde for katten.

Man kan ikke reparere disse tænder, men vælger i stedet for at fjerne dem kirurgisk. Alle tænder undersøges grundigt, da man ved, at når katten først en gang har haft en tandresorption, vil der komme flere. Derfor tager man røntgenbillede af alle kattens tænder, så man kan opdage evt. andre angrebne tænder.

Alle angrebne tænder fjernes operativt. Man sikrer sig ved røntgen bagefter, at operationen er gået som planmæssigt, bl.a. at alle rødder er fjernet. Tandkødet syes bagefter hen over hullet, for at sikre en hurtig heling uden gener. Kattene kommer sig hurtigt efter et sådant indgreb. Trådene katten er syet med opløser sig selv, så der er ikke nogen efterbehandling ud over, at katten selvfølgelig får smertestillende medicin i nogle dage.

Man ved endnu ikke, hvad der forårsager tandresorptioner hos kat, og dermed kan man heller ikke forebygge at katten får det, men hvis din kat én gang har haft en tandresorption, bør den komme til kontrol mindst én gang årligt, så du bedst muligt sikrer, at den ikke har tandsmerter.

Tandresorption på kindtand

Røntgenbillede, midterste tand med tandresorption