Klinik og hospital

Dyrlægehuset Kolding er en klinik og hospital, der undersøger og behandler familiedyr, dvs. hunde, katte, gnavere, fritter, fugle, krybdyr og andre mindre kæledyr.

På Dyrlægehuset Kolding lægger vi vægt på trygge og imødekommende rammer. Tillid, omsorg, etik og moral er værdier vi sætter meget højt, og som vi praktiserer hver dag, både ved modtagelsen i venteværelset, ved konsultation og indlæggelse af dit kæledyr.

For til stadighed at leve op til vores målsætning om et højt fagligt niveau er klinikken tilmeldt en godkendelsesordning (=ISO-certificering) i Den Danske Dyrlægeforening.

Vente1Venteværelse og reception:

Når du ankommer til Dyrlægehuset med dit kæledyr, bliver du modtaget af en veterinærsygeplejerske i receptionen. Hun vil finde dyrets journal frem i edb-systemet.
Alle vores patienter har deres egen personlige journal, som indeholder oplysninger over tidligere undersøgelser og behandlinger, dyrets vægt ved hvert besøg, sundhedseftersyn og vaccinationer.

Vente2I venteværelset har vi salg af foder, plejemidler og aktivitetslegetøj.
Vi har et stort udvalg af kvalitetsfoder til hunde, katte, kaniner og gnavere, samt en række specialdiæter, der bruges i forbindelse med behandling af specifikke sygdomme.
Desuden sælger vi plejemidler som f.eks. shampoo, kosttilskud, hundetandpasta, liner, halsbånd, kattegrus m.m..
Vi har også salg af forskellige midler mod parasitter som f.eks. lopper og skovflåter. Vores veterinærsygeplejersker er altid parat til at vejlede dig i forbindelse med fodring og pleje af dit kæledyr.

På den anden side af konsultationerne har vi en roligere venteafdeling – kaldet ”comfortzone”. Hvis dit kæledyr føler sig utryg, kan I få lov til at sidde i ro i denne afdelingen. Kontakt personalet i skranken angående dette.

Konsultationen -nyKonsultationen

I konsultationen foretages sundhedseftersyn, vaccinationer og mindre undersøgelser og behandlinger, som ikke kræver indlæggelse. Ved det årlige sundhedseftersyn undersøges dit kæledyr grundigt af dyrlægen. Herved kan man fange sygdomme i et tidligt stadie, inden de bliver en trussel for dyrets sundhed og trivsel.

Vores dyrlæger er efteruddannede indenfor hver deres faglige område. Dermed dækker vi fagligt bredt. Se mere under præsentationen.

• Tandbehandling
  • Gnavere, fugle, krybdyr og andre
  • Røntgen og scanning
  • Medicinske patienter
  • Kirurgi
  • Øre, næse og halslidelser
  • Den ældre patient
  • Hudsygdomme
  • Guldbehandling af gigt
  • Alternativ behandling

Hospitalet -nyHospitalet

Ved større undersøgelser og behandlinger, samt i forbindelse med operationer, bliver dit kæledyr indlagt i nogle timer. Vi har opdelt indlæggelse for henholdsvis hunde, katte og de små dyrearter. Dit kæledyr vil være under opsyn mens det er hos os.

I forbindelse med operation og anden narkose bruger vi den mest skånsomme narkose til dit kæledyr. Dyret skal møde fastende på klinikken om morgenen. Dyret bliver ved ankomst vejet, så medicin og narkose doseres korrekt, og det vil få en beroligende og smertestillende injektion. Dyret bliver undersøgt grundigt inden narkosen. Alle hunde og katte, der er fyldt 7 år, undersøges inden narkose med en blodprøve og evt. en urinprøve ud over det almindelige sundhedscheck. Vi vil også gerne anbefale blodprøven til hunde/katte yngre end 7 år, da vi af og til oplever at også de ganske unge dyr kan have alvorlige problemer, der således bliver mulighed for at opdage.

Vores operationsstuer er indrettet så operationen kan foregå under betryggende og sterile forhold. Klinikken lægger vægt på, at dyrlægen som udfører indgrebet, har en grundig viden og erfaring i det aktuelle indgreb. Patienterne overvåges med udstyr der måler puls, vejrtrækning og indhold af CO2 samt iltspænding i blodet. Dit dyr får tilført varme og væske. I hele forløbet er vore patienter under smertestillende behandling og i dagene efter følges dette op af den bedst mulige smertebehandling.
Mens dit dyr er i narkose undersøger vi tillige dets ører, tænder, pels og hud samt klipper dets negle.

Efter operationen bliver dit kæledyr lagt til opvågning under konstant overvågning.
De fleste dyr udskrives samme dag. Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor vi gerne vil observere dyret natten over.
Inden udskrivning vil du få en grundig information om operationens forløb, samt en vejledning i det videre forløb.

Laboratoriet

Dyrlægehuset råder over eget laboratorium, hvor vi kan udføre de fleste analyser på bl.a. blod og urin. Det betyder, at vi oftest har svar på prøverne samme dag, og derfor kan iværksætte den rette behandling uden unødig forsinkelse.

Vi kan f.eks. via en blodprøve teste dyrets nyre- og leverfunktion, blodsukker, fastsætte det optimale parringstidspunkt for din tæve og senere teste om hun er blevet drægtig. Vi kan teste om din hund har allergi og om din kat er smittet med leukæmi (FeLV) eller katteaids (FIV).

Røntgen og scanning

Vort røntgenudstyr er topmoderne og en helt uvurderlig hjælp til at stille den rette diagnose ved mange sygdomme. Røntgenfotografering af alle typer kæledyr er daglig rutine på klinikken. Vi foretager også HD-optagelser til Dansk kennelklub, kontrastoptagelser og meget andet.

Vi foretager også ultralydsscanning, som kan anvendes ved drægtighed, mistanke om knuder i bughulen, ved lidleser i blære, lever, livmoder, prostata og meget andet. Vi foretager også hjertescannninger, hvor man kan diagnosticere,  følge udviklingen af en hjertelidelse, samt kontrollere effekten af den medicinske behandling.

TandTandafdelingen

De fleste hunde og katte vil i løbet af deres liv få behov for tandrensning og evt. anden form for tandbehandling. I tandafdelingen er der indrettet to behandlingspladser med moderne udstyr til tandbehandling inkl. tandrøntgen. Din hund eller kat vil være under narkose i forbindelse med tandbehandlingen.

For de små dyrearter

En af vore dyrlæger har særlig efteruddannelse indenfor  undersøgelse og behandling af de mindre familiedyr, så som kanin, marsvin, hamster, chinchilla, skildpadder, slanger, leguaner og andre eksotiske kæledyr. Vi har separat indlæggelsesafdeling til disse dyr med egnede bure, terrarier osv.. Vi har ligeledes særligt narkoseapparatur til disse dyr, og kan tilbyde undersøgelse, operation og behandling.