Dyrlæge Kolding – Omsorgsfuld behandling af kat | Dyrlægehuset Kolding

Overvægt hos kat – hvad gør jeg?

Overvægt hos kat er et hyppigt problem, der medfører nedsat forventet levetid og livskvalitet. Heldigvis er der en del du, som katteejer kan gøre, hvis din kat har levet lidt for godt og er endt med ekstra sul på kroppen.

Der findes mange overvægtige katte, og overvægt giver nedsat forventet levetid og nedsat livskvalitet. Vi ønsker for vores dyr, at de skal have det godt i hverdagen, være raske og leve længe.

At have det godt i hverdagen betyder, at vi dækker deres behov for mad, vand og kærlighed. Derfor får katten tit mere mad og flere godbidder, end kroppen reelt har brug for. Særligt velsmagende godbidder kan medføre, at katten overspiser. Og det er ikke nogen hemmelighed, at katte kan være meget ihærdige og nærmest manipulerende for at få deres vilje – som tit betyder mere mad – eller i hvert fald tolkes sådan af os, som ejere.

Vi mennesker ser foder og godbidder som en del af vores kommunikation med vores kat og en måde at gøre den glad på. Et nært forhold til din kat øger faktisk risikoen for, at den bliver tyk. Og det er her dilemmaet opstår – når vi gerne vil have, at vores kat er rask, trives og lever længe, og den så samtidig ikke må blive overvægtig. Som ejer kan det føles som at skulle vælge mellem sult og sygdom.

Overvægt hos kat kan medføre en række alvorlige følgesygdomme, der forringer og forkorter din kats liv. Heldigvis er der en del, du selv kan gøre, hvis din kat er overvægtig.

Øget risiko for livsstilssygdomme

Overvægt disponerer for en lang række livsstilssygdomme. Disse livsstilssygdomme er meget lig dem, vi ser hos mennesker. Rammes din kat af følgesygdomme, kan de nedsætte din kats livskvalitet og i værste fald forkorte kattens livs betydeligt. Og det ønsker du jo ikke – overvægten skyldes jo i høj grad den store kærlighed, du har for din kat. Men kærlighed er ikke altid lig dyrevelfærd.

Følgesygdomme ved overvægt

• Sukkersyge
  • Urinvejslidelser, såsom blæresten
  • Slidgigt
  • Hudsygdomme
  • Fedtlever

Andre problematikker ved overvægt

• Større risiko ved bedøvelser
  • Nedsat immunforsvar
  • Fødselsvanskeligheder
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Nedsat motionstolerance

Behandling af overvægt

Først og fremmest skal du, som ejer, erkende, at katten rent faktisk er overvægtig. For nogle katteejere kan dette være en svær erkendelse at komme frem til.

En slankekur går i alt sin enkelthed ud på, at der skal forbrændes mere energi, end der indtages. Din kat kan være højlydt uenig i dette, så det er lettere sagt, end gjort. Men det betyder ikke, at du på forhånd skal give op.

Du skal altså give færre kalorier og samtidig øge mængden af motion. Det er vigtigt at bruge et foder, der er egnet i forbindelse med vægttab, så din kat stadig får de rigtige næringsstoffer, og så den taber fedt og ikke muskelmasse.

Sådan fodrer du din overvægtige kat

Det er vigtigt, at katten ikke taber sig for hurtigt, og at den ikke går i sultestrejke. Disse ting kan nemlig føre til fedtlever, der er en alvorlig og, til tider, dødelig sygdom.

Ved foderskift kan du derfor ikke gøre, som med hunde; at lade dem sulte, til de gider at spise det nye foder. Din kat skal spise hver dag. Det kan være en god idé at have to skåle og tilbyder både det ny og det sædvanlige. Det er ikke umuligt, at du skal prøve flere slags foder, før du finder noget, der godkendes af din kat.

Sådan aktiverer du din overvægtige kat

Ud over fodringen gælder det om, at få katten til at bevæge sig mere.

Du kan have skåle stående flere steder i boligen og fylde en smule i dem på forskellige tidspunkter, så katten føler sig fristet til at gå rundt og tjekke skålene. Eller du kan vise den, at nu går du ovenpå med madskålen og måske ned i kælderen derefter.

Foderaktivering er også et godt redskab til aktivering af overvægtige katte. Desværre er redskabet mest kendt og brugt blandt hundeejere, men princippet er det samme; gem foderet i kattens legetøj, så katten skal bruge sin krop og hjerne til at få det ud. Det giver både fysisk og mental aktivitet.

Al leg og aktivering af din kat er med til at forbrænde energi og dermed vigtig i planen om at slanke din kat. Aktiveringen skal gerne foregå som mange korte sessioner af få minutter i løbet af dagen – det passer bedst til kattes naturlige adfærd.

Hold faconen – også efter slankekuren

Efter vægttabet er det vigtigt at holde kattens vægt nede. Der er stor risiko for, at du og din kat falder tilbage i gamle vaner, når slankekuren er slut. Men det er nu, du skal være standhaftig. Det kan være en god idé at indføre regelmæssige vejninger, så fedtet ikke kommer snigende tilbage.

De fleste oplever, at de bliver nødt til at fortsætte den kalorielette kost og have aktivt fokus på motion.

Med den rigtige viden og de rigtige redskaber i form af foder, godbidder og aktivering kan du berige kattens liv og være den kærlige ejer, du ønsker at være – uden helbredsmæssige konsekvenser i form af overvægt hos din kat.

Har din kat levet lidt for godt, og er katten endt med ekstra kilo på sidebenene? Vi rådgiver dig om varig og sund slankning af din kat.

Vi står altid klar til at tage hjertevarmt imod dig og dit kæledyr i trygge og rolige omgivelser på vores dyreklinik.