Kennelhoste hos hund – hvad er symptomerne?

Kennelhoste er en smitsom luftvejsinfektion hos hunde. Sygdommen ses ofte i vinterhalvåret og viser sig som voldsomme hosteanfald til stor gene for både hund og ejer.

Vinterhalvåret er højsæson for kennelhoste, og mange danske hunde rammes hvert år af den smitsomme sygdom. Det kan virke skræmmende, hvis hunden hoster voldsomt, men sygdommen er normalt ikke farlig og vil i lette tilfælde klinge af i løbet af tre-ti dage.

Kennelhoste skyldes forskellige vira og bakterier, der trives i koldt og vådt vejr.

Symptomer på kennelhoste

Det typiske symptom på kennelhoste er en tør hoste, hvor et hosteanfald afsluttes med forsøg på opkastning. Måske vil du opleve, at det lyder som om, hunden har fået noget galt i halsen. Det kan i nogle tilfælde lyde som om, at din hund hoster slim op.

En mindre del af smittede hunde hoster slet ikke, men nyser og snotter.

Nogle får feber og nedsat appetit, andre er helt upåvirkede.

Slimhinden i svælget og luftrøret bliver irriteret af virus og bakterier, hvorfor din hund oplever en kriller-fornemmelse i halsen, og dannelse af slim kan opstå. I værste fald udvikler kennelhoste sig til en lungebetændelse, der er en alvorlig sygdom for hunde og kræver antibiotikabehandling.

Forebyggelse af kennelhoste

Der findes ingen behandling af kennelhoste, hvorfor forebyggelse anbefales.

Vi anbefaler, at vaccine mod kennelhoste er en del af den vaccine, der gives ved det årlige sundhedseftersyn. Kennelhoste-komponenten i vaccinen giver delvis beskyttelse i op til et år. Årlig genvaccination er derfor nødvendig for at vedligeholde denne beskyttelse.

Læs mere om vaccination af hund

Som et godt alternativ til denne vaccine er der en supplerende vaccine. Denne vaccine beskytter mod både bakterier og virus og gives som dråber i hundens næsebor. Næsevaccinen giver en bedre beskyttelse, end den traditionelle vaccine mod kennelhoste.

Behandling

Der findes ingen medicin mod de virus-typer, der giver kennelhoste. Du kan dog hjælpe din syge hund (og undgå søvnløse nætter) med hostedæmpende medicin. I visse tilfælde vil der også være behov for at give hunden antibiotika, som kan bekæmpe de involverede bakterier. Du bør holde din syge hund mest muligt i ro, da motion og anstrengelse vil medføre, at hunden hoster mere og dermed øge irritationen i slimhinden yderligere.

Kennelhoste er en smitsom sygdom, og du bør naturligvis ikke lade din hostende hund have kontakt med andre hunde, før den er helt rask igen.

Sygdommen er normalt ikke livstruende, men den er meget generende for både hund og ejer. Du skal søge dyrlæge, hvis din hund er meget påvirket af sygdommen og ligeledes, hvis hunden hoster i mere end tre uger.

Er din hund ramt af kennelhoste og du af søvnlæse nætter? Vi vejleder dig gennem sygdommen med mindst mulig gene for både dig og din hund.

Vi står altid klar til at tage hjertevarmt imod dig og dit kæledyr i trygge og rolige omgivelser på vores dyreklinik.